L’objectiu bàsic de l’àrea de Llengua Catalana i Castellana en el primer curs d’Educació Secundària és la millora de la competència lingüística.
L’assoliment d’aquest objectiu es concreta en diferents aspectes:
- Comprensió i expressió de la llengua oral i escrita. Àmbit de la comunicació.
- Coneixement del funcionament de la llengua com a sistema. Anàlisi i treball de l’ortografia, la morfologia i el lèxic.
- Iniciació a la literatura.
D’aquesta manera, es treballen diferents tipologies textuals, com la descripció, la biografia, l’exposició, la poesia, el teatre, etc. Es fomenta l’anàlisi i la producció (tant a nivell oral com escrit) de diversos textos a partir de models.
Pel que fa a la llengua com a sistema, es treballa l’ortografia partint de la transcripció fonètica i sempre justificant les grafies segons les principals normes ortogràfiques i excepcions (accentuació, dièresi, vocalisme, consonantisme). A nivell gramatical, es reconeixen i s’analitzen morfològicament totes les categories gramaticals.
L’estudi del lèxic és sempre a partir de la comunicació. Es discrimina l’estructura del mot (lexema i morfema) per tal d’ampliar el vocabulari i es treballen els procediments com la derivació, la composició, la polisèmia i la sinonímia.
En Llengua catalana, com a matèria instrumental, els alumnes queden distribuïts en cinc grups reduïts i flexibles, per tal d’adaptar el ritme d’aprenentatge a cada alumne i assolir els conceptes i els procediments del curs.
Pel que fa a la literatura, cal fer èmfasi al club de lectura que ocupa una hora quinzenal i que pretén fomentar la lectura i el comentari d’obres literàries tant en català com castellà.
L’avaluació de la matèria és continuada i acumulativa. Es tenen en compte els conceptes treballats, els procediments (unitats, expressions orals i escrites, dictats, feina feta a l’hora de biblioteca i qualsevol altra activitat pràctica) i l’actitud participativa i disposada a l’estudi.
Finalment, cal fer esment que les matèries de català i castellà presenten els continguts programats de tal manera que s’aconsegueixi l’alternança d’estudi en les dues, per tal d’aprofundir en les estructures lingüístiques comunes.