L’objectiu bàsic de l’àrea de Llengua Catalana i Castellana en el segon curs d’Educació Secundària és l’adquisició de les competències bàsiques, principalment, la competència lingüística.
L’assoliment d’aquest objectiu es concreta en diferents aspectes:
- Comprensió i expressió de la llengua oral i escrita. Àmbit de la comunicació.
- Coneixement del funcionament de la llengua com a sistema. Anàlisi i treball de la fonètica, l’ortografia, la morfosintaxi i el lèxic.
- Introducció a la literatura des del punt de vista estètic i literari.
D’aquesta manera, es treballen diferents tipologies textuals, com l’expositiu, l’instructiu, la carta d’opinió, la poesia, la narració, el teatre, etc. Es fomenta l’anàlisi i la producció (tant a nivell oral com escrit) de diferents textos a partir de pautes donades.
Pel que fa a la llengua com a sistema, es treballa l’ortografia partint de la transcripció fonètica i sempre justificant les grafies segons les principals normes ortogràfiques i excepcions. A nivell morfosintàctic, es reforcen les categories gramaticals i s’introdueixen les principals funcions sintàctiques per arribar a l’anàlisi de l’oració simple.
L’estudi del lèxic és sempre a partir de la comunicació. Es treballa la sinonímia, l’antonímia, locucions i frases fetes i d’altres processos per millorar la precisió i riquesa lèxica.
Pel que fa a la literatura, cal fer èmfasi a la matèria de biblioteca que ocupa una hora setmanal i que pretén fomentar la lectura i el comentari d’obres literàries tant en català com castellà.
En Llengua catalana, com a matèria instrumental, els alumnes queden distribuïts en cinc grups reduïts i flexibles, per tal d’adaptar el ritme d’aprenentatge a cada alumne i assolir els conceptes i els procediments del curs.
L’avaluació de la matèria és continuada i acumulativa. Es tenen en compte els conceptes treballats, els procediments (expressions orals i escrites, dictats, la feina feta a l’hora de biblioteca i qualsevol altra activitat pràctica) i l’actitud participativa i disposada a l’estudi.
Finalment, cal fer esment que les matèries de català i castellà presenten els continguts programats de tal manera que s’aconsegueixi l’alternança d’estudi en les dues, per tal d’aprofundir en les estructures lingüístiques comunes.