Els Arcs - Escola de Secundària – Fundació Privada

COMENCEM A PLANTAR!

03/12/2019

I ja hem començat a plantar. Durant dues setmanes hem estat recollint llavors de tot el que mengem: pebrots, carbasses, pomes, peres, alvocats, raïm, préssecs, mandarines, llimones… 

Hem recollit els gots de cafè (que gràcies als ecodelegats també són compostables) i “tetrabricks” de casa i, a l’hora del pati, ens hem trobat al laboratori per fer la primera plantada. Quins nervis!

Com es planta l’alvocat? Saps que s’ha de posar amb uns escuradents i aigua? I els pinyols d’oliva? Jo planto pebrots i mandarines! 

Tenim la primera caixa a punt, les hem regat i els hem preparat una mena d’hivernacle. Ara ens toca esperar. Però nosaltres continuem recollint llavors i preparant la terra per una nova plantada.

Ja som una mica més a prop d’enverdir Barcelona!

MÉS HISTÒRIES DE VIDA AMB AUXILIA

03/12/2019

Aquest any, a projectes hem iniciat una nova col·laboració, aquest cop amb l’Associació de voluntaris per a la inserció social i cultural de persones amb discapacitat física Auxilia.

Hi hem anat 3 tardes i ha estat una experiència extraordinària.

El primer dia que hi vam anar, vam fer uns jocs tots junts per conèixer-nos. El primer es deia, “la teranyina”. Es tractava que una persona tingués una “bola” de llana a la mà i digués el seu nom. Aleshores, havia de decidir a qui volia passar-li la troca i dir el seu nom. Llavors, agafava una punta del fil i tornava a passar la “bola”, de manera que entre ella i la persona a qui li havia passat, quedava una corda de llana tensada. Un cop tothom havia dit el seu nom i li havia passat a algú la llana, ja teníem la teranyina feta, però llavors el que havíem de fer era desfer-la de manera ordenada. És a dir, a l’inrevés, en comptes de dir el seu nom, havíem de dir el nom de la persona que ens l’havia passat anteiorment. Així ja ens coneixíem.

Seguidament, vam fer una nova activitat. Aquest cop l’Albert llegia uns papers que havíem fet a classe on vam escriure unes tres o quatre característiques nostres perquè ells ho poguessin endevinar. I com que ja sabien més o menys els nostres noms, a part d’identificar de qui es parlava, havien de dir el seu nom. Aquell moment a mi em va semblar molt maco perquè estàvem nosaltres allà dempeus i cada cop que sortia una descripció, la persona que ho endevinava, es quedava el paperet i nosaltres, ens anàvem asseient. Aquest va ser el nostre primer dia a Auxilia. Jo crec que va ser un moment molt divertit tant per ells com per nosaltres. 

El segon cop que hi vam anar, va ser la setmana següent. Com que ja ens coneixíem una mica, va ser encara més maco, perquè ells van començar a agafar confiança en nosaltres i nosaltres en ells. El que vam fer llavors va ser parlar d’un en un. Cadascú de nosaltres es va acostar a un d’ells i els vam preguntar coses de la seva vida, i nosaltres els en vam explicar de la nostra. Acabàvem de conèixer aquestes grans persones

Quan vam sortir, pel camí de tornada, tots ens vam estar explicant el que ens havien dit de les seves vides i vam veure que tots ells tenien unes vides extraordinàries.

I encara ens quedava la tercera trobada. Quina il·lusió!

En aquest projecte estem aprenent moltes coses la majoria de les quals són molt més importants que el que puguem aprendre a l’aula: això sí que són històries de vida!

No sabem com agrair a l’associació Auxilia que ens hagin donat aquesta oportunitat meravellosa de compartir el temps amb ells. Aquesta col·laboració ha estat molt maca. Esperem continuar-la en el futur, i us animem a tots els que encara no heu pogut viure una experiència així, que ho feu. Ells necessiten voluntaris i cadascú de nosaltres necessita viure el fet de ser voluntari algun cop a la vida.

Moltes gràcies a tots!

(Llegiu el poema del Javier)

Gala Viñas

I SI FEM ARRACADES?

29/11/2019

Avui, a només 16 dies ja del Torneig Jan Vergés (on us esperem a tots) i dins del programa de l’optativa Som Solidaris, hem rebut la visita de la Maria Sánchez, exalumna de l’escola i també  professora. 

Ella ha vingut a proposar-nos un taller per aprendre a fer arracades. L’objectiu era fer el màxim número d’arracades possible per vendre-les al nostre mercat solidari del dia 15 de desembre, el mateix dia del 4t Torneig. Recordeu que tots els diners es destinaran íntegrament a la Marató de TV3.

Gràcies Maria!!!

 Ramon Domingo i Marcel de Carreras, alumnes de 3r d’ESO de l’optativa Som Solidaris

ETHICS & ENGLISH

29/11/2019

What if we mixed Ethics and English?

A few weeks ago, we started a challenging project with 2nd Eso students. We decided to mix Ethics and English and talked about PREJUDICES and STEREOTYPES. Why? Because we think it’s a great idea to learn another subject, such as Ethics, through the medium of a foreign language!

We have been working together, and as a result of this learning path, we got to a final product. We imagined we were working for a company that wanted to promote a campaign against prejudices and stereotypes. So, we created a brochure, in which we tried to explain why we judge others, we made a list of possible consequences and finally, we proposed some ways to stop judging…

What are you waiting for? Our brochures are ready, come and have a look at them!

GRÀCIES A VOSALTRES…

15/11/2019

Gràcies a la vostra solidaritat i empatia, la Fundació Jane Goodall ha recollit diners suficients per apadrinar un ximpanzé del Centre de Tchimpunga.

A més de la satisfacció d’haver actuat positivament a favor del nostre planeta, hem evitat que el coltan de mòbils vells anés a parar a un abocador.

Al juny, vam fer un primer enviament de mòbils vells i avui en rebem una recompensa. La més important però, la que portem dins quan fem una cosa que creiem fermament, no cal que ens la doni ningú.

Som “Chimpamigos” d’un ximpanzé de la Fundació. Hem rebut una carta on ens ofereixen la possibilitat de decidir quin ximpanzé volem apadrinar. Llegiu o mireu les històries de la Kudia, l’Anzac, la Lemba, la Hiila i el Cheempo. 

Durant un any rebrem informes periòdics sobre els seus progressos.

I això és només l’inici, perquè fa molt poquet que vam fer un nou enviament…

Voleu  saber qui són? Cliqueu damunt el seu nom.

Kudia

Anzac

Lemba

Hiila & Cheempo

A qui voleu apadrinar (per començar)? 

Podeu dir-hi la vostra responent el següent formulari fins el 19 de novembre.

ESCAMPEM LA LLAVORS DE L’ENVERDIM…

07/11/2019

Després de la primera xerrada amb el Jordi Magrinyà, d’Enverdim Barcelona (https://www.enverdimbarcelona.cat) hem posat fil a l’agulla: hem preparat unes presentacions per anar a les primàries a compartir la nostra il·lusió amb ells.

Allà ens han rebut,expectants, els alumnes de cinquè i sisè. Han vist el vídeo de l’entrevista que Btv va fer al Jordi, hem reflexionat sobre la zona verda que tenim a la ciutat i el poder que cadascú de nosaltres té per canviar aquesta situació. 

Els nostres companys de cicle superior ens han escoltat amb atenció i s’han motivat al moment. Tots volien tenir una llavor a la mà i tots han marxat a classe contents després de pensar en el poder que els seus companys de l’ESO els acabaven de donar.

El projecte de l’Enverdim continua creixent…

Gràcies, companys de 5è i 6è del Lys, Nausica i Peter Pan per rebre’ns com heu fet i per ajudar-nos a millorar la nostra ciutat.

Entre tots, enverdirem Barcelona!

MOBILITZA’T PER LA SELVA! 1r REPTE ACONSEGUIT!

05/11/2019

Els nostres ecodelegats tenen molta energia… No paren! Tenim els balcons plens de llavors per enverdir Barcelona i no ens oblidem de la resta de projectes.

  • Iniciem una nova recollida de mòbils i els enviem a la Fundació Jane Goodall?
  • Doncs organitzeu-vos i endavant!

En una estoneta de pati vam gravar un vídeo per intentar arribar a tothom i el passat dijous 31 d’octubre, entre castanyes i panellets dels de 4t, van començar a recollir mòbils vells.

L’objectiu de la campanya és reciclar els mòbils en desús per a reutilitzar-ne el coltan, un mineral molt perillós per a l’extracció del qual s’utilitza mà d’obra semiesclavitzada i es destrueix l’hàbitat de goril·les i ximpanzès.

Ja hem fet el primer enviament de 34 mòbils i tenim una segona caixa que es va omplint… quan arribem a 30 més els enviarem. Encara hi sou a temps. Voleu també col·laborar en la campanya “Mobilitza’t per la selva”?

Aquí teniu el vídeo promocional… 

LA NOIA DE LA MITJANIT ENS VISITA

04/11/2019

Gisela Pou, autora de “La noia de la mitjanit” ha vingut a Els Arcs, a tancar el cicle de la lectura.

Les últimes setmanes d’octubre l’hem estat llegint a l’aula. Fomentar la lectura plaent és un dels nostres objectius des de l’àrea de llengua i també a nivell de les competències personal i social. 

Tots sabem la importància de la lectura per al bon desenvolupament de les competències lingüístiques. A més, i seguint paraules de la mateixa Gisela, “llegir ens fa més perillosos”. Els alumnes no han hagut de preguntar per què. Ja ho saben.

La novel·la és un viatge iniciàtic de la Sira Burg que, després d’un desengany amorós, decideix anar a Berlín a buscar una amiga de la seva àvia. Allà no només troba Gertrud Grass, sinó que es troba a ella mateixa i continua el seu projecte vital. “Cada entrebanc ens ajuda a créixer”.

Llegir conjuntament és una activitat agradable i ha estat clau perquè tots els alumnes quedessin atrapats amb la veu d’una primera persona amb qui tant nois com noies s’han sentit identificats. 

Han gaudit amb la lectura i això ens agrada.

Gisela Pou va guanyar el premi Serra d’Or per aquesta novel·la i, abans de conèixer-la, els vam portar un article preciós que ella va escriure per a la revista Núvol. Era una carta d’agraïment per al premi, però en realitat és una apologia a la lectura i la vida.

Els nostres alumnes li van escriure la resposta, una carta per a l’autora on valoraven la novel·la (En voleu llegir alguna?).

Avui hem tancat el cercle. Hem reflexionat sobre fer-nos grans, sobre el fet d’escriure i, sobretot, la lectura i la vida. 

Gràcies, Gisela, per haver estat tan propera.

 

DEL PAPER A LA IMATGE

16/10/2019

Els alumnes de 2n estem molt il·lusionats perquè hem iniciat un projecte que ens ajudarà a utilitzar correctament el llenguatge audiovisual a partir d’una novel·la que llegirem.

Per fer-ho, anirem a la biblioteca Joan Maragall a triar un llibre a partir de les recomanacions que ens han preparat. També farem dos tallers amb Carles Alcoy per aprendre què és un booktràiler i com aconseguir l’objectiu final que és “promoure la lectura de manera molt atractiva”. Per últim, un altre taller a l’escola ens ajudarà a polir les qüestions més tècniques: edició, so, imatges…

Els millors booktràilers optaran, com l’any passat, a un reconeixement especial el dia dels Jocs Florals Escolars.

Ja tenim ganes de veure els resultats!

 

L’EDCAMP REGALAT

14/10/2019

Un edcamp és una trobada de diferents professionals que té com a objectiu compartir coneixements, dubtes, inquietuds, experiències… sobre l’educació. S’organitza en un format de taller, però es basa en l’aprenentatge entre iguals. Tots ensenyem i tots aprenem.

A segon d’ESO, a català, volíem començar el curs treballant el text instructiu i vam pensar que organitzar un Edcamp podria ser un bon moment per posar-lo en pràctica.

Per començar, calia dominar les propietats textuals pròpies del text instructiu perquè aquest era el nostre objectiu curricular, però per sobre de tot, volíem compartir coneixements, fomentar el treball entre iguals i millorar en les dimensions d’expressió oral i escrita.

Tots els alumnes van participar en un EDCAMP. Per això, vam organitzar unes fitxes per completar amb allò que sabíem i podíem explicar i allò que sempre havíem pensat que ens agradaria aprendre. 

Aleshores vam establir dues rondes d’aprenentatge. Tots els alumnes van poder explicar com fer alguna cosa i van poder aprendre com fer-ne una altra. Prèviament, calia preparar-se bé el discurs i aquí era on el text instructiu es feia necessari.

El dia de l’Edcamp, els alumnes van venir amb ukeleles, guitarres, llapis de traç fi i traç gruixut, música per ballar, però sobretot, moltes ganes de compartir aprenentatges amb els seus companys. 

Un resum de la jornada la podeu veure al VÍDEO que hem preparat.

Certament, aquest “Edcamp” va ser un regal.

I si també voleu aprendre alguna cosa nova, aquí podeu veure alguns textos instructius