1. Home
  2. PROJECTE EDUCATIU
  3. Àmbits d’aprenentatge

Àmbits d’aprenentatge

Àmbit lingüístic

Els Arcs es defineix com a escola catalana. El català és la llengua d’aprenentatge i la llengua habitual de comunicació. La programació de les activitats escolars i extraescolars fomenta l’arrelament a l’entorn cultural i a les tradicions pròpies.

L’alumnat d’Els Arcs acaba 4t amb una bona competència comunicativa en quatre llengües: català, castellà, anglès i francès.

En totes aquestes matèries ens organitzem en grups flexibles reduïts.

  • Llengua catalana i llengua castellana
    Treballem de manera competencial ambdues llengües perquè els nostres alumnes assoleixin el mateix nivell en totes les dimensions comunicatives: expressió oral i escrita, comprensió oral i escrita, dimensió literària…
  • Llengua anglesa i llengua francesa
    A l’escola s’imparteixen dues llengües estrangeres -francès i anglès- com a part del currículum, amb el mateix tractament pedagògic que en una escola d’idiomes: grups reduïts i homogenis, segons coneixements i seguiment individualitzat.

 

Les dues llengües estrangeres compten amb el complement idoni per a la comunicació: a 2n es fa un intercanvi amb una escola de la Bretanya francesa i a 4t es realitza el Projecte de Recerca a Anglaterra.

De manera complementària i també en grups reduïts els alumnes compten amb:

El Club de Lectura on s’impulsa l’hàbit de lectura i escriptura amb l’objectiu de potenciar la motivació i la creativitat.

L’Speaking on es treballa exclusivament la comunicació oral en grup petit amb dinàmiques participatives.

A Els Arcs valorem la lectura plaent amb els nostres alumnes i aquest hàbit forma part de la rutina diària. Els alumnes llegeixen i els professors els llegim cada dia. La setmana de Sant Jordi, farcida d’activitats “d’inspiració”, tallers sorpresa, contacontes, concursos literaris, etc. en són el colofó.

Àmbit matemàtic

En aquest àmbit el raonament, la lògica i la deducció sistematitzen un mètode de treball sòlid i ben estructurat.

 

  • Matemàtiques
    Organitzem l’alumnat en grups flexibles perquè puguin rebre una atenció més personalitzada per resoldre nous reptes de manera reflexiva.

    De forma complementària, participem en les proves Cangur (a la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la UPC) i en jornades matemàtiques de resolució de problemes, estadística, criptografia i altres.

Àmbit científic i tecnològic

Pel que fa a les ciències, els alumnes treballen biologia, geologia, física i química per integrar coneixements científics i tècnics en la resolució de problemes. La pràctica de les diferents dimensions de l’àrea els permetrà d’assolir el mètode científic i incorporar hàbits de vida saludable, de manera raonada, a la vida quotidiana. Les activitats interactives, per això, els són un suport important.

 

  • Ciències de la Naturalesa
    Són importants les Pràctiques de laboratori programades al llarg dels quatre cursos també en grups reduïts i amb professors del departament de suport.
  • Tecnologia
    En acabar 4t, els alumnes són competents digitals. Per això, a 1r comencem a treballar amb les eines de Google Apps for Education, com el Drive (que ofereix recursos cooperatius), el Moodle o les pissares digitals interactives.

    Finalment, participem en projectes STEAM, el projecte d’Explainers del Cosmocaixa, el Fisidabo i, de manera activa, a l’escola, celebrem una Setmana de la Ciència que connecta tots els àmbits d’aprenentatge.

Àmbit social

Les competències de l’àmbit social ens permeten avançar en la comprensió dels fenòmens socials per integrar-nos i participar en la vida democràtica.

Des del departament de socials es treballa perquè els alumnes siguin competents en el raonament sobre fets passats per entendre millor el present.

  • Geografia i Història
    A l’àrea de Ciències socials s’incentiva la curiositat per aprendre mitjançant eines i recursos variats: Flipped Classroom, debats, frisos cronològics, tallers i sortides vivencials, entre d’altres.

 

  • Cultura i valors ètics
    A tots els cursos es fa una hora setmanal de cultura i valors ètics en què es fomenta la reflexió per tal que els alumnes assoleixin una opinió pròpia i global amb ment oberta i esperit crític.
Àmbit artístic

Les competències d’aquestes matèries incentiven la creativitat i potencien una visió integradora de les arts en el currículum.
Es fomenta la sensibilitat i la curiositat per les diferents formes d’expressió, mitjançant el gust estètic, les habilitats artístiques i l’estimació per les arts.

Per això es complementen les matèries artístiques amb visites a exposicions, museus, concerts i activitats culturals.

  • Educació visual i plàstica
    L’àrea d’Educació Visual i Plàstica és molt important a l’escola. Es treballen eines i instruments per a la creació artística, història de l’art i es col·labora en la decoració mural de totes les activitats que es fan a l’escola.
    A 4t, els alumnes poden fer una optativa d’història de l’art i una altra de dibuix tècnic que els ofereix una preparació acurada en aquesta matèria per al batxillerat.

 

  • Música
    Pel que fa a la música, s’ofereix la possibilitat que els alumnes formin part de l’orquestra Els Arcs que participa en totes les celebracions escolars (col·laboració internivells).
Competències transversals

Des de totes les matèries treballem les competències transversals amb un objectiu comú, per això hem consensuat objectius i instruments d’avaluació de manera col·legiada.

COMPETÈNCIA DIGITAL
Fa referència a instruments i aplicacions digitals, al tractament de la informació i la identitat digital.

Des dels diferents departaments s’ofereixen recursos interactius en un entorn virtual d’aprenentatge (com el Moodle), eines de realitat augmentada, impressió en 3D, pràctiques basades en la gamificació… amb l’objectiu que els nostres alumnes en acabar la secundària siguin competents digitals.

COMPETÈNCIA PERSONAL I SOCIAL
Tot l’equip docent, coordinat des de les tutories, potencia l’autoconeixement, els hàbits i estratègies d’aprenentatge, l’actitud i la participació a l’aula en tots els contextos. Per això, utilitzem instruments variats de metacognició i reflexió.

COMPETÈNCIA CIUTADANA
L’educació en valors ens porta també a fomentar el respecte, l’empatia i la tolerància entre els nostres alumnes i treballar per evitar actituds racistes, masclistes, xenòfobes o de menyspreu envers qualsevol persona o col·lectiu. De la mateixa manera, fomentem la solidaritat, sostenibilitat i actituds que afavoreixen la vida en una societat justa i democràtica.

COMPETÈNCIA EMPRENEDORA
La capacitat de ser emprenedors i proactius és necessària davant de qualsevol matèria o situació, per això partim de l’autoconeixement per afavorir la interdependència positiva en l’aprenentatge cooperatiu.

TUTORIA
En el Pla d’Acció Tutorial es detallen les actuacions educatives dels tutors, de l’equip directiu i del professorat, alhora que es propicia la participació de les famílies i dels alumnes en el procés educatiu.

La tutoria consisteix en el seguiment individual de l’alumne i en el desplegament de les activitats que fomenten la cohesió de grup.

A la tutoria individual es fa el seguiment i orientació dels alumnes a nivell personal i acadèmic, així com les accions per promoure el coneixement i l’autoestima.

A la tutoria grupal es fan tant les accions d’acollida i ajut en el pas de l’Educació Primària a la Secundària com el seguiment del grup/classe: convivència, cohesió i adaptació. També es potencia l’assoliment dels hàbits i tècniques d’estudi, s’organitzen assemblees i reunions per facilitar la participació de l’alumnat en la vida de l’escola, es programen activitats solidàries dins i fora de l’àmbit escolar i es dinamitza el projecte de tutorització entre els alumnes de 4t i 1r.

A l’escola comptem amb l’assessorament d’un equip psicopedagògic especialitzat com a suport per a les tutories i les famílies.